Advanced search Advanced search
28

Jan ZIEMSKI (1920-1988), Bez tytułu, 1974

add Your note 
Lot description
Estimations: 9 377 - 11 461 EUR
Additional fees: +5% / 3% Droit de suite
technika własna, sklejka, płyta; 50,5 x 60 x 12 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: JAN ZIEMski / 1974 r.

Jan Ziemski należał do lubelskiego środowiska artystycznego. Przy jego udziale w 1956 roku zaczęła formować się tamtejsza grupa artystyczna „Zamek”. Należeli do niej zarówno artyści m.in. Włodzimierz Borowski, Tytus Dzieduszycki i Ryszard Kiwerski, jak i krytycy sztuki – Jerzy Ludwiński i Hanna Ptaszkowska. Rok później, podczas trzeciej wspólnej wystawy, twórcy opublikowali założenia grupy, które sprowadzić można do udoskonalenia formy plastycznej oraz prowadzenia intensywnych badań nad jej rozwojem. Po latach stalinizmu i królującej doktryny malarstwa socrealistycznego skutkującego absolutną izolacją od światowego postępu w sztukach plastycznych manifest ten przestaje być błahą deklaracją. 
Rok 1956 jest wyjątkowo ważnym momentem w indywidualnej twórczości Jana Ziemskiego. Wtedy to artysta rozpoczął pracę nad „Serią kosmiczną”, którą skierował uprawianą przez siebie sztukę w stronę abstrakcyjnej formy wypowiedzi artystycznej. Od 1958 roku pracuje nad cyklem reliefów „Formury”. Artysta pojawiające się zagadnienie przestrzeni czy formowania materii rozwija, w świetle nauk analitycznych – matematyki i fizyki. W 1965 roku został zaproszony do udziału w sympozjum „Złotego Grona” w Zielonej Górze. Podczas odbytej wówczas podróży pociągiem zaobserwował migawkowe zjawisko optyczne nałożenia się na siebie dwóch rytmów. Ten przypadkowy obraz ostatecznie ukształtował formę reliefów generujących ruch w przestrzeni, które dziś cieszą się uznaniem kolekcjonerów. Bożena Kowalska obrazowo charakteryzuje zastosowane środki oraz efekt, którego uzyskanie było celem dla Jana Ziemskiego: „Były to już owe […] kwadratowe powierzchnie obrazowe, na których przytwierdzał płaskim reliefem, rytmicznie ułożone, a łukowo wygięte listwy. Mocował potem w analogicznym rytmie listwy wznoszące się wypukłym łukiem nad reliefowym podłożem. W ten sposób dwa rytmy półkoli nakładają się na siebie, przy ruchu przesuwania się obok nich, wywołując zjawisko swoistej interferencji, przelotu nieistniejącej i nieokreślonej formy”. Uzyskany efekt spełniał również ideę, nad którą pracował Jan Ziemski dotyczącą problematyki „obrazów znikliwych”. Jej, spełnieniem była forma zaprezentowana w 1969 roku podczas IV Sympozjum „Złotego Grona” w Zielonej Górze.
Auction
2nd Art Auction
gavel
Date
31 March 2022 CEST/Warsaw
date_range
Start price
7 293 EUR
Estimations
9 377 - 11 461 EUR
Hammer price
11 503 EUR
Hammer price without Byuer's Premium
9 586 EUR
Overbid
158%
Views: 167 | Favourites: 1
Auction

Wallspace Gallery

2nd Art Auction
Date
31 March 2022 CEST/Warsaw
Lots bidding

All lots are listed to bid

Buyer's premium
20.00%
OneBid does not charge additional fees for the bidding.
Bid increments
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  50 000
  > 2 000
  80 000
  > 5 000
  300 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 25 000
 
Terms and Conditions
About the Auction
FAQ
About the Seller
Wallspace Gallery
Contact
Wallspace Gallery
room
Foksal 15 / 1B
00-366 Warszawa
phone
+48798107380
Opening hours
Monday
11:00 - 19:00
Tuesday
11:00 - 19:00
Wednesday
11:00 - 19:00
Thursday
11:00 - 19:00
Friday
11:00 - 19:00
Saturday
12:00 - 14:00
Sunday
Closed
keyboard_arrow_up