高級搜索 高級搜索
41

Ryszard WINIARSKI (1936 - 2006), Przestrzeń z obszarami podwyższonymi, 1978

add 您的筆記 
拍品說明
估計: 131 632 - 152 863 EUR
附加費用: +5% / 3% Droit de suite
opisany na odwrocie: WINIARSKI 1978, na płycie papierowa nalepka z opisem: R. Winiarski / Przestrzeń z obszarami podwyższonymi oraz obszar / o różnym w wylosowanych strefach prawdopodobieństwie / pojawiania się koloru czarnego / Zmienna losowa: Kostka do gry / Akryl, płyta, 100 x 100 cm, 1978 r. (pisana na maszynie).

PROWIENIENCJA:
- kolekcja prywatna, Warszawa,
- kolekcja prywatna, Kraków,
- kolekcja prywatna, Lublin.

Celem prób wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych jest uzmysłowienie istotnej we współczesnym świecie roli przypadku. Przedmiotem miałyby być statystyczne przejawy życia w dziedzinie tak społecznej jak i psychicznej. Mówiąc prościej – gra kostką przestaje być tylko instrumentem, przy pomocy którego coś się osiąga, lecz staje się sama tematem – Ryszard Winiarski.



Teoria sztuki Ryszarda Winiarskiego została oparta o dwie zasady – porządek i przypadek. Porządek to matematyczne zasady - ciągi liczbowe. Przypadek to zmienna losowa, którą najczęściej był rzut kostką do gry lub monetą. To on wyznaczał pierwsze pole w starannie naniesionej siatce, od którego artysta rozpoczynał budowanie kompozycji traktowanej często jak element dodatkowy w swoich działaniach, a nie ich cel. Jako absolwent, nie tylko warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, ale również Politechniki, w swojej teorii sztuki zakładał połączenie jej z nauką, zrealizowanie obiektywnego dzieła sztuki, które nie byłoby nacechowane emocjami. Stąd również może wynikać wybór barwy: czarnej i białej, jak również z nawiązania do zero jedynkowego systemu czy kodu. Uzyskane fizyczne efekty swojej pracy nazywał często „próbami wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych”. Wydaje się, że dla Ryszarda Winiarskiego ważniejsze było naukowe, badawcze podejście do z czasem komplikowanych układów rozbudowywanych o kolejne barwy lub trzeci wymiar. Dzięki kolejnym komplikacjom „próbami wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych” artysta zaczął tworzyć obiekty przestrzenne. Najciekawsze z nich zostały zrealizowane w Holandii. Warto zwrócić również uwagę na opinię Bożeny Kowalskiej, która wskazuje, że w postawie artystycznej Ryszarda Winiarskiego widać nie tylko zalążki sztuki konceptualnej, ale również rolę procesu. Obecnie twórczość Ryszarda Winiarskiego zestawia się z nutem op-artu, gdyż szczególnie przestrzenne kompozycje artysty tworzą pewien rodzaj iluzji i łudzą oko obserwatora, oraz z konsekwentną koncepcją artystyczną Romana Opałki i jego obrazami liczonymi z cyklu: 1 – ∞ realizowanymi od 1965 roku.
拍賣
3. Aukcja Dzieł Sztuki
gavel
日期
30 十一月 2022 CET/Warsaw
date_range
起始價
104 032 EUR
估計
131 632 - 152 863 EUR
售價
142 672 EUR
不含拍賣費的最終價格
118 893 EUR
出價過高
137%
查看次數: 247 | 收藏: 1
拍賣

Wallspace Gallery

3. Aukcja Dzieł Sztuki
日期
30 十一月 2022 CET/Warsaw
競價過程

所有物品將被競價拍賣

拍賣費
20.00%
OneBid不收取任何額外的競價費用.
競價幅度
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  50 000
  > 2 000
  80 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  400 000
  > 20 000
  700 000
  > 50 000
 
規章
關於拍賣
FAQ
關於賣家
Wallspace Gallery
聯繫方式
Wallspace Gallery
room
Foksal 15 / 1B
00-366 Warszawa
phone
+48798107380
營業時間
星期一
11:00 - 19:00
星期二
11:00 - 19:00
星期三
11:00 - 19:00
星期四
11:00 - 19:00
星期五
11:00 - 19:00
星期六
12:00 - 14:00
星期天
關閉
keyboard_arrow_up