fotografia barwna, papier, dibond; 4 fotografie - 92 x 122 cm (każda);
sygn. na odwrocie, na naklejce: Natalia LL; wydruk autorski, nakład:
2/5+ap;
1975 (rok powstania negatywu); 2021 (rok powstania odbitki);
Fotografie posiadają certyfikat Fundacji ZW.
REPRODUKOWANE:
– Tożsamość rozkoszy. Twórczość Natalii LL w kolekcji Julisza Topolskiego,
Olsztyn 2023, s. 37.
Sztuka Natalii LL do dziś zyskuje nowe znaczenia. W latach 1972-1975, kiedy
to artystka prowadziła projekt dokumentalny polegający na fotografowaniu
przejawów życia codziennego jakim jest np. jedzenie – konsumowanie,
równocześnie działała wraz z m.in. Andrzejem Lachowiczem i Zbigniewem
Dłubakiem w grupie Permafo głoszącej postulat „Sztuki permanentnej” –
rejestrowania bieżących wydarzeń. Szybko okazało się, że zwykły proces
jedzenia zatrzymany i powielony w kadrach może zostać zinterpretowany
jako akt na poły erotyczny, częściowo obrzydliwy – jeśli np. fotografowanej
modelce wypluwany płyn ścieka po brodzie. Może też poruszyć strunę
kultury konsumpcyjnej, w czas PRL-u – niedostatku towarów, w latach 90.
potrzeby nabywania i otaczania się rzeczami. W kolejnych dekadach oraz
podczas przemian społecznych twórczość Natalii LL zaczęła być rozpatrywana
również w kontekście feminizmu. Ta wielowarstwowość interpretacji,
domniemań intencji, raczej nie została jeszcze wyczerpana, daje jednak doskonały
obraz tego czym jest sztuka konceptualna, w której nurcie pracowała
Natalia LL.
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji